Besök www.skoda.se
På fyra ben – sommar som vinter

På fyra ben – sommar som vinter

Nu har Superb AllDrive kommit till Sverige. Alldrive är en högre, mer offroadbetonad och fyrhjulsdriven variant av Superb Combi. En modell som passar lika bra året om.

För att bli ännu bättre anpassad för tuffare väglag har Superb AllDrive fått en högre markfrigång. Modellen är 20 mm högre än vanliga Superb Combi. Den har också den 4:e generationens fyrhjulsdrift från Haldex som standard.

Fördelar med 4×4

Fördelarna med Skodas fyrhjulsdrift – 4×4 – är flera. Bilen får ett bättre grepp och kan ta sig fram även under besvärliga förhållanden. Fyrhjulsdriften gör bilarna till ännu bättre dragbilar, ger större säkerhetsmarginaler i trafiken och ökar körglädjen.

Det här är egenskaper som kommer väl till pass både på vinterväglag men även på sommaren när bilen till exempel används till att dra med.

Off-road känsla

Förutom fyrhjulsdrift och en högre markfrigång är de robusta plastskydden runt bilen samt hasplåt under bilen fram och bak utmärkande för Superb AllDrive. Det här är detaljer som ger bilen en tydlig off-road-känsla.

Superb AllDrive har hög utrustningsnivå redan från start. Parkeringsassistent, Bi-xenon-strålkastare med AFS-funktion, panoramaglastak, fjärröppning av baklucka och dragkrok är standard.

Superb AllDrive erbjuds med följande motoralternativ:

TSI 160 hk, TDI 140 hk med DSG-växellåda samt TDI 170 hk. DSG-växellåda (Direct Shift Gearbox) är en automatväxellåda med dubbla kopplingar som förbereder nästa växel redan när du växlar. Den ger dig en jämn acceleration som dessutom inte drar lika mycket bränsle som en traditionell automat. Superb AllDrive har ett stort utrymme, både för passagerare och bagage. Bagageutrymmet rymmer 633 liter (1 865 liter när baksätet är nedfällt). Dragvikten för en TSI 160 hk är 1 313 kg, för TDI 140 hk 1 600 kg och för TDI 170 hk 2 000 kg.

Det svenska priset för Superb AllDrive startar på 288 300 kronor (TSI 160 hk).

Text: Carola Ålstig Andersson Foto: Tobias Ohls