Besök www.skoda.se

Skodas experter svarar: kamremsbyte

På Skodas 132 auktoriserade verkstäder runt om i landet jobbar hundratals experter som kan hjälpa till med din bil. Den här gången är det Jörgen Mossvik, Skodaspecialist på Bilkompaniet i Enköping, som svarar på frågan.

Hur ofta ska man byta kamremmen och varför är det så viktigt?

– Det är olika bytesintervaller på olika årsmodeller och motorer, så hur ofta man behöver byta kamremmen beror både på modell och på hur många mil bilen har gått. Intervallet kan vara allt mellan 12 000 och 18 000 mil. Nyare bilar har längre bytesintervaller eftersom motorerna har utvecklats och blivit bättre.Jörgen Mossvik på Bilkompaniet

– Om man slarvar med bytet finns det stor risk för följdskador som kan innebära dyra reparationer. I värsta fall kan du få motorhaveri och då behöver hela motorn bytas. Att kostnaden för ett kamremsbyte kan kännas stor beror på att det är ett omfattande jobb som tar flera timmar och att det är många olika delar som behöver bytas ut samtidigt med kamremmen – som löphjulet, spännaren och vattenpumpen. I många Skodamodeller drivs vattenpumpen av kamremmen så det är otroligt viktigt att den fungerar.

– För att hålla koll på kamremmen är mitt tips att sköta servicen enligt instruktionsboken. Vid vissa milservicetal ingår kontroll av kamremmen, då kollar man att den ser bra ut och inte behöver bytas i förtid. Vid normal körning påverkas inte slitningen av kamremmen, men om bilen står still under långa perioder kan det uppkomma torrsprickor i gummit.

Har du en fråga du vill att vi ska ta upp i nästa nyhetsbrev?

Mejla den till skoda@appelberg.com och skriv ”Fråga experterna” i ämnesraden.