Besök www.skoda.se
Rallydrottningen Ramona Karlsson sadlar om

Rallydrottningen Ramona Karlsson sadlar om

Hon började med motorsport redan som fyraåring (!) och har kört både motorcross, crosscart, rallycross och rally. Förra året blev hon Årets Rallyförare i Sverige med sin Skoda Fabia WRC-bil. Nu siktar Ramona Karlsson utomlands och på en karriär inom rallycross-VM. 

Redan som liten lekte Ramona Karlsson hellre med modellbilar än med dockor och hon älskade att hänga med sin pappa, som sysslade med motorcross, i garaget. När hon var fyra år började hon köra knattecross själv och höll på med cross tills hon var 12 år.

– Men då tyckte pappa att det började gå alldeles för fort på crossbanan och bestämde att jag skulle köra ett fordon med störtbåge ovanpå för att jag skulle sitta lite säkrare och då blev det crosscart, berättar Ramona.

För fort har det alltid gått med Ramona bakom ratten. Även när hon fortsatte sin motorsportkarriär inom rallycross och rally.

Hur fort går det egentligen på rallyvägarna?
– Som mest 220 km/h.

Är du aldrig rädd?
– Inte när jag kör, men jag begriper ju att det finns faror i den här branschen. När vi en gång tävlade i Mexico och körde på en bergssträcka där det saknades räcken ner till ett stup fick jag en ordentlig tankeställare. Jag missbedömde underlaget och fick stopp på bilen två meter innan stupet. Då hoppade jag och Miriam ut ur bilen alldeles skakis och frågade oss vad vi egentligen
håller på med, men det är ju också det som gör det här så spännande, att det gäller att vara fokuserad och i nuet hela tiden.

Miriam Walfridsson är Ramonas co-driver som hon har tävlat ihop med sedan 2007.

Hur viktig är en co-driver?

– Jätteviktig. Miriam läser vägen för mig i förväg så att jag vet hur fort jag kan köra över ett krön eller hur mycket jag ska hålla ut i en kurva. I huvudet är jag alltid längre fram på vägen än vad jag kan se. Det är som ett kodspråk och om Miriam läser en not en sekund för tidigt så reagerar jag en sekund för snabbt. Det är viktigt att jobba ihop en bra timing och det är också viktigt att ha kul ihop.

Förra säsongen körde Ramona och Miriam rally i en Skoda Fabia WRC 2007. Det är den sista fabriksbyggda Skoda WRC och bilen är tidigare körd av bland annat Jan Kopecky och Andreas Mikkelsen.

– En WRC-bil är den mest extrema bil man kan köra. Det är som en explosion i arslet när man drar på och bilen går från 0 till 100 km/h på 2,5 sekunder, förklarar Ramona.

Om man vill hålla på med motorsport så krävs det en hel del sponsorpengar. Att jaga finansiärer och sponsorer är därför ett heltidsjobb för Ramona.

Hur mycket kostar det att köra rally?

– Driftkostnaden på min WRC-bil är ungefär 1 500 kronor per körd kilometer. Det är underhåll och reservdelar som står för merparten av kostnaderna. Att köra en rallytävling som är 15 mil kostar alltså en hel del pengar. Och det kostar ju lika mycket om man tränar, så därför har man helt enkelt inte råd att testa hur mycket som helst.

Det var många som höjde på ögonbrynen när Ramona Karlsson och hennes co-driver bestämde sig för att köra rally i WRC-klassen förra säsongen.

– Det blev mycket snack: ”Tjejer i en WRC-bil, hur ska det gå?” En del trodde till och med att vi var inkvoterade och den här typen av fördomar hade jag inte upplevt tidigare.

Men det var ni som skrattade sist?

– Ja, det var oerhört skönt att vinna vår första sträckseger och när vi tog vår första totalseger i SM i finalen i Uppsala bara skrek vi av glädje. Det kunde inte bli en bättre avslutning på säsongen än så.

Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson fick totalt silver i rallyklassen trimmat 4WD och har efter segern både tagit emot utmärkelser som ”Årets Rallyförare/Co-driver och ”Årets ambassadörer”.

Men trots fjolårets framgångar så har Ramona Karlsson bestämt sig för att lämna sporten hon älskar och satsa på rallycross.

Varför byter du till rallycross?

– Jag brinner jättemycket för rally, och ser det här som ett uppehåll från sporten, men om jag ska tänka långsiktigt så är rallycross bättre för mig karriärmässigt. Det är en arena-idrott och det gör det lättare att skaffa sponsorer, det är också lättare att göra events och det är större mediabevakning.

Men rallycross är också dyrt. Ramona Karlsson behöver skrapa ihop fyra miljoner kronor för att
komma igång med sin satsning. För att lyckas med det har hon med sorg i hjärtat bestämt sig för att sälja sin Skoda WRC-bil.

– Vill ni ha ett leende upp till örsnibbarna, en explosion under häcken och en upplevelse som är en miljard bättre än Liseberg, så är det bara att komma och köpa. Tjejkörd är den också!

Fotnot: Sedan intervjun med Ramona Karlsson gjordes blev det klart att hon ställer upp i Rallycross VM den här säsongen med en Saab 9-3 Supercar för Per Eklunds team.

FAKTA: Ramona Karlsson

Yrke: Rallyförare, förarinstruktör och stuntförare.
Ålder: 33 år.
Familj: Sambon Glenn.
Bor: Villa vid sjön Fryken i Kil, Värmland.
Kör: En Skoda Superb privat.
Bloggar på: ”Livet i 200 km/h på Expressen.