Besök www.skoda.se
4 hjul är mer än 3 elefanter

4 hjul är mer än 3 elefanter

En tålig klippbjörn och två familjebilar som driver med alla. Följ med när motorskribenten Erik Trulsson testar Skodas fyrhjulsdrift på Skodas testanläggning i Österrike.

Text: Erik Trulsson Foto: Skoda

– Vi har kört 100 procent med den här bilen, och den klarade det, säger instruktören på testanläggningen utanför Wien i Österrike. Och det är väl tur att en våra Skoda Yeti klarar av att köras till 100 procent, även om det inte är ofta man utnyttjar hela dess kapacitet. Men nu menar instruktören lutningsprocent. Där 100 procent motsvarar 45 graders lutning. Väldigt brant alltså.
De backar som vi släpps ut i lutar med 80 procent, alltså 36 grader. Och det är så brant att man inte ser var körbanan tar vägen när man står uppe på krönet. Vi rullar närmare kanten och allting försvinner framför oss. Jag stannar till och blickar ut. Uppe från den höga kullen ser man ut över landskapet. Det är försommar i en platt del av Österrike och det är vackert. Men marken framför oss syns inte till. Den har försvunnit ner under motorhuven. Framhjulen har bara en meter kvar till krönet.

Aktivera offroad-systemet
Aktivera offroad-systemet och kör, säger instruktören över radion. Jag trycker på knappen märkt med en liten bil som kör i lutning och texten OFF ROAD. Sedan rullar vi över kanten. Vi ser fortfarande ingen mark framför oss och bilen tippar framåt. Hela vindrutans sceneri skiftar från blå himmel till grus och gräs. Helt plötsligt hänger vi framåt i säkerhetsbältena och stirrar ner i marken. Jag håller hårt i ratten men rör inte pedalerna. Yetis offorad-system reglerar framfarten genom att släppa efter på bromsarna. Lite åt gången. Det är delvis rullgrus och vi glider. Men Yetin hittar greppet igen. Det upplevs dramatiskt, men är egentligen ganska lugnt. Skoda Yeti klarar av större påfrestningar än det här. 20 procent till enligt instruktörens inledande ord.
Skodan heter alltså inte bara Yeti för att det är ett coolt namn. Den heter det för att ingen kommer att tro sina ögon när de ser den klättra i berg. Det du inte trodde var möjligt med en familjevänlig vardagsbil realiseras här på Skodas testanläggning i Österrike.

Fyrhjulsdrift vid behov
Fyrhjulsdrift när du vill ha det. Det är så Haldex-systemet i Skodas fyrhjulsdrivna bilar fungerar. Vid normala förhållanden driver det nästan uteslutande på framhjulen för att spara bränsle, men innan du själv vet att framhjulen håller på att tappa greppet engageras bakhjulen allt mer i bilens framdrivning. Fyrhjulsdriften är dessutom programmerad på ett sätt som interagerar med resten av bilens funktioner. Står du exempelvis stilla och ska köra iväg, aktiveras fyrhjulsdriften redan innan start om du ger mycket gas. För att du alltid ska få maximalt grepp.
Vi får även växla mellan att köra fram- och fyrhjulsdrivna Octavia och Superb på olika halkbanor. Först uppför en backe som består av en vattenspolad halkmatta. Med de framhjulsdrivna bilarna måste vi vara försiktiga med gasen och låta antisladdsystemet jobba för att vi ska komma någon vart över huvud taget. Med de fyrhjulsdrivna är det bara att gasa på och styra.


Skodas modeller med fyrhjulsdrift

Octavia Scout

Octavia Combi 4×4

Yeti 4×4

Yeti Outdoor 4×4

Superb 4×4

Superb Combi 4×4

 

4×4

Sedan 2008 har Skoda tredubblat sin försäljning av fyrhjulsdrivna bilar. Fyrhjulsdriften består av en transaxel som leder till bakhjulen. På den sitter en elektronsikt styrd Haldex-koppling som doserar hur mycket moment som ska portioneras ut till bakhjulen. Haldex-kopplingen anpassar hela tiden fyrhjulsdriften efter rådande förhållanden.

Vid låg belastning skickas väldigt lite drivmoment till bakhjulen för att spara bränsle, men så fort man gör en kraftig acceleration eller om underlaget är halt fördelas drivmomenten över alla fyra hjul för maximalt grepp. Det sker så fort att det är omärkbart och i flera fall till och med innan hjulen har hunnit slira mot underlaget. Skodas 4×4-bilar är alltså konstant fyrhjulsdrivna och den intelligenta fyrhjulsdriften sänker bränsleförbrukningen.