Besök www.skoda.se
Från Malmö till Paris på en tank

Från Malmö till Paris på en tank

Familjen Octavia har begåvats med en ny medlem. Ett syskon som är snällt både mot miljön och plånboken. Gashybriden Skoda Octavia G-Tec har en räckvidd på 133 mil. Det gör Clevers skribent sugen på att lämna Malmö bakom sig för att köra till Paris på just det antalet mil och utan att besöka en enda mack på vägen.

Malmö. Bron. Inte bara en framgångsrik tv-serie. Också porten till Europa. Åtminstone för oss skåningar har en behaglig geografisk närhet till både Danmark, Tyskland och Holland.

Efter att ha hämtat nya Skoda Octavia G-Tec i Södertälje och kört den mot Skåne står jag nu här vid Utsiktsvägen alldeles bredvid Öresundsbron och blickar ut mot pylonerna som höjer sig mot molnen. Snart är det dags för färden mot Frankrike – fulltankad ska Octavia G-Tec kunna ta mig ända till Paris utan ett enda besök på macken längs vägen. Skoda utlovar nämligen att Octavia G-Tec har en räckvidd med både gas och bensin på hela 1 330 kilometer.

Hittills har bilen skött sig utmärkt och räckvidden med både gas- och bensindrift på 41 plus 92 mil verkar leva upp till löftet. Trots att jag provocerat med pedalen i botten vid ett antal omkörningar mellan Södertälje och Malmö har inte nålen på bränslemätaren rört på sig nämnvärt. Jag behövde alltså inte tanka på hela vägen, men här i Malmö har jag fyllt på gastanken vid en av de fyra gasmackarna som finns här. Södra Sverige har gott om stationer för gasbilar så det hade inte varit något bekymmer att stanna till tidigare heller. Värre är det norrut – på andra sidan Gävle finns det bara fyra tankställen för gasbilar.

En pålitlig bil
Att skoda Octavia är trevlig bekantskap kände jag ju till sen tidigare, och intrycken från Sverigeresan är positiva. Den har en snygg och stram design och lastar ordentligt med prylar därbak. Octavia G-Tecen är också så mjuk och följsam i körningen att jag får associationer till den där perfekta lena skinnhandsken som på något sätt smälter ihop med kroppen. En sådan bil blir möjligen lite anonym eftersom den inte vrålar eller framkallar några hjärtrusningar. Men ack så skönt att det är med en pålitlig skinnhandske.

En bra idé för gasbilsägaren i Sverige är att ladda ned en app till mobilen som visar var man hittar sitt närmaste tankställe. För mig som har iPhone blev det en självklarhet att söka upp apparna CNG finder och Gasmacken i Appstore. För den som istället har en androidtelefon finns CNG Finder att tillgå.

Appen Gasmacken har också tankställen i övriga Europa inprogrammerade. Men jag satte mig ändå ner framför datorn när jag skulle planera resan till Paris. På NGVA Europes hemsida kan man nämligen få en körrutt med gasmackar markerade längs vägen. Den visar att Tyskland precis som förväntat är ett eldorado för föraren av en gasbil – här finns över 70 tankställen längs min rutt. I Belgien är det ett lite tunnare utbud men jag kan, om det skulle behövas, tanka gas innan gränsen till Frankrike. Väl framme i Paris finns det fyra gasmackar att välja på – det här kommer att gå bra.

Som den snåljåp jag är vill jag ju helst köra på gas hela vägen, milkostnaden ligger då nämligen ungefär lika lågt som med en riktigt otörstig dieselbil.

Mer än ekonomiska fördelar
Fördelarna med gasdrift är dock inte enbart ekonomiska. Fordonsgas, som är en mix av biogas och naturgas, är ett av drivmedel som har lägst påverkan på klimatet och miljön. Faktiskt upp till 90 procent lägre än bensin och diesel om man skulle köra enbart på biogas.

I Sverige består fordonsgasen i snitt av 60 procent biogas, medan det tyvärr inte är lika bra ställt i andra europeiska länder. I Tyskland är det huvudsakligen naturgas som gäller och det är ett fossilt bränsle, som dock ändå är bättre för miljön än bensin och diesel med sina 25 procent lägre påverkan. Det man ska se upp för i Tyskland är gasen LPG – den kan man inte tanka i fordonsgasbilar. Men eftersom munstyckena är olika för CNG och LPG är det ingen risk att man gör fel heller.

I Tyskland heter fordonsgasen Erdgas och i Frankrike Gaz Naturel. Mackarna ligger oftast en bit från motorvägen, men det blir ju bara skönt att ta lite pauser och upptäcka andra vyer tänker jag. Nog talat – Paris väntar. Au revoir!

Pris: 218 000 kr
Motor: 1,4 liters TSI på81 kW och 110 hk
Kraftöverföring: sexväxladmanuell vx-låda
Räckvidd: 410 km pågas, 920 km på bensinCO2-utsläpp: 97 g/km