Besök www.skoda.se
Motorsportvibbar med Yeti Monte Carlo

Motorsportvibbar med Yeti Monte Carlo

Skoda har en 110-årig historia av framgångar inom motorsporten och framförallt på världens främsta rallytävlingar. Därför har man nu valt att skapa en egen serie av Monte Carlo-modeller och den första bilen i serien lanserades i höstas.

Skoda Yeti – ”Snömannen” – dök upp på marknaden 2009 och blev snabbt en favorit hos både motorjournalister och bilköpare i Europa. Sedan dess har Yeti erövrat runt fem procent i marknadsandel av kompaktsuvarna i Europa och är med på tio-i-topplistan över de bästa säljande bilarna i den här fordonsklassen.

År 2013 uppdaterades Yeti med bland annat en ny front och nytt bakparti, nya aluminiumfälgar och ny inredning samt fler kombinationer av motorer och växellådor. I höstas var det dags för den kanske häftigaste ”snömannen” av alla – för då fick Yeti attribut från rallyvärlden.

Yeti Monte Carlo är en sportigare variant av vanliga Yeti och är i grundversion mycket välutrustad. Sportstolar i svart och röd klädsel är standard och den treekrademultifunktionsratten ”Supersport” har röda sömmar – något som går igen även i den läderklädda växelspaken och i tygmattorna. Dekorlisterna är i kolfiber och Monte Carlo-emblemet finns både på instegslisterna och framskärmarna. Det som är typiskt för hela Monte Carlofamiljen – här finns även Fabia, Rapid och Citigo – är de svarta detaljerna som återfinns i taket, på ytterbackspeglarna, den främre spoilern, grillen i fronten och runt dimljusen. Fälgarna är på 17 tum och heter ”Origami”. Yeti Monte Carlo går att få i sju speciellt utvalda färger, bland annat Corrida-röd och Black Magic Pearl.

En hyllning till Monte Carlo-rallyt
För Skoda är rally-Yetin ett sätt att hylla både sin egen långa historia inom motorsporten och det klassiska Monte Carlo-rallyts 100-årsjubileum. Skodas kärlek till motorsporten är inte bara lång utan också trogen och åtskilliga gånger har biltillverkarens rallybilar kört längs franska Rivieran mot målet i Monaco.

Redan 1901 deltog Skoda i olika motortävlingar. På 60-talet dök Skoda upp i rallysammanhang med modifierade varianter av Octavia, 1000MB, 110, 120 och 130-serierna. På 70- och 80-talen gjorde den norske rallyföraren John Haugland succé i lopp efter lopp bakom ratten på sin Skoda 130 RS . Mellan 1977 och 1981 hamnade Skoda – med förare som Vaclav Blahn, John Haugland och Miloslav Zapadlo – alltid bland de tio bästa i VM-sammanhang.

1985 kom 130LR med en toppfart på 220 km/tim och framgångarna fortsatte på bland annat RAC-rallyt i Storbritannien och i Akropolis-rallyt. Nu blev också Ladislav Krecek och Pavel Sibera framgångsrika rallyförare för bilmärket.

1999 hamnade Skoda i toppskiktet i VM på allvar med förare som Armin Schwartz och Pavel Sibera bakom ratten på varsin Octavia WRC. Under 2000-talet har både bilmodeller och berömda förare avlöst varandra. Octavia WRC Evo 3, Fabia WRC, Fabia Super 2000 har rört upp gruset på rallyvägarna och Colin McRae, Mattias Ekström, Mikko Hirvonen och Jan Kopecky är några av de som gladeligen spänt på sig fyrpunktsbältet i förarsätena.

Med en sådan rallykänsla i ryggmärgen är det förstås inte konstigt att Skoda skapat en hel familj av modeller som ger den vanlige bilföraren lite mer motorsportvibbar under körningen. Förutom den adderade rallykänslan så har Yeti Monte Carlo precis som tidigare det smarta Varioflex-systemet som gör att man kan ta bort de tre baksätena enskilt för att öka packutrymmet. Både bensin- och dieselmotorer erbjuds – och det går att få alternativ med fyrhjuldrift och dubbelkopplingslåda. Rallyversionen är också lika fullpepprad med aktiva säkerhetssystem som den vanliga Yetin – vilket belönades med fem stjärnor i Euro Ncap 2009.

Lanserades under 2014
Skoda Yeti Monte Carlo lanserades i Sverige under oktober 2014. Den som gillar rallyfinesserna i Yeti kan glädjas åt ännu fler nyheter från Skoda – de andra släktingarna i Monte Carlo-serien ska inom snar framtid rulla in på svensk mark.
– Ja, absolut, vi kommer att presentera en hel Monte Carlo-familj – Yeti, Fabia, Rapid och Citigo. Efter Yeti Monte Carlo lanserar vi Rapid Monte Carlo, sen kommer Fabia Monte Carlo under 2015 och Citigo efter det, säger Susanne Karlsson, produktspecialist hos Skoda Sverige.

 

SKODA YETI MONTE CARLO
Cirkapris: 219 500 kr.
Motoralternativ: turboladdad och direktinsprutad 1,4 liters TSI bensinmotor på 122 hästkrafter med framhjulsdrift samt 2-liters TDI dieslar med fyrhjulsdrift (Haldex) på 140 eller 170 hästkrafter.
Växellåda: sexväxlad manuell eller automatisk sexstegad DSG-låda
Bränsleförbrukning: 6,4 liter/100 km (TSI 122 hk), 5,8 liter/100 km (TDI 140 hk), 5,7 liter/100 km (TDI 170 hk)
Koldioxidutsläpp:148 g/km (TSI 122 hk), 152 g/km (TDI 140 hk), 149 g/km (TDI 170 hk)
Toppfart: 185 km/tim (TSI 122 hk), 190 km/tim (TDI 140 hk), 201 km/tim (TDI 170 hk) 0-100 km/tim: 10, 5 sek (TSI 122 hk), 9,9 sek (TDI 140 hk), 8,4 sek (TDI 170 hk)
Tjänstevikt: 1 431 kg
Bagagevolym: 405–1 760 liter

 

MONTE CARLO-RALLYT
Har anordnats sedan 1911 av Automobile Club de Monaco som även arrangerar Formel 1 Monaco Grand Prix. Loppet går en gång per år och starten är i Nice och målgången i Monaco. Tidigare kördeman från fyra olika ”hörn” av Europa med slutmål Monaco.

Mellan 1973 och 2008 var Monte Carlo-rallyt det första loppet i FIA World Rally Championship (WRC), men sedan 2009 istället öppningsrally i Intercontinental Rally Challenge. Från 2012 är Monte Carlorallytåterigen en del av WRC.

Monte Carlo-rallyt är en av världens mest berömda biltävlingar och erbjuder förarna stora utmaningar med sina hårnålskurvor på smala och branta bergsvägar.

 

Text: Ia Wadendal