Besök www.skoda.se
”Fy Fabian va’ bra!”

”Fy Fabian va’ bra!”

Med uppdaterade egenskaper och säkerhet i toppklass rullar nya Skoda Fabia runt på landets gator.

Håkan Matson på Dagens Industri jämför nya Fabia med Volkswagen Passat och Expressens David Jakobsson säger att Fabia Combi ”fyller nästan samma funktion som en Volvo V70. Men den kostar bara hälften så mycket”.

Och visst är nya Fabia och Fabia Combi något alldeles särskilt. Körkänslan för tankarna till en stor bil. Väljer man tillvalet panoramaglastak så lyfter utseendet ytterligare ett snäpp.

Säkerheten är också bäst i klassen. Fabia gjorde succé när den krocktestades med de nya tuffa kraven i Euro NCAP 2014 i slutet av förra året. Fabia fick full pott, det vill säga fem stjärnor. I Sverige säljs bilen med Front Assistant (autobroms), multikollisionsbroms, trötthetsvarnare, Hill Hold Control och sex airbag som standard. Front Assistant hjälper dig att hålla koll på vad som händer framför ditt fordon och kan varna för faror. Den kan på egen hand bromsa bilen och på så sätt lindra konsekvenserna av en olycka, eller till och med avvärja den helt och hållet. Multikollisionsbroms är ett system som bromsar bilen automatiskt efter en kollision och därmed minskar risken för att bilen utsätts för ytterligare kollision.

Alla Fabia-bilar är dessutom utrustade med XDS+, ett elektroniskt differentialbroms, som garanterar säkrare hantering i kurvor. Systemet fungerar även vid bromsning. Hastighetskontrollen ”Speedlimiter” begränsar bilens hastighet och låter inte föraren köra snabbare än inställd hastighet.

Fabia combi har också gott om utrymme för både förare och passagerare samt en hel del bagage. Kupén är lite längre och bredare än förut och både förare och främre passagerare har mer takhöjd. Bagageutrymmet är störst i segmentet och sväljer hela 530 liter med uppfällt baksäte, 1 395 liter om man fäller baksätet. Trots det gör Fabia Combis kompakta dimensioner att bilen behåller sin smidighet i trafiken.

Och som alltid i en Skoda så finns här gott om smarta detaljer. Vart du än tittar kommer du att hitta användbara förvaringsmöjligheter, inklusive smarta fack och snillrika hållare. Nätfickorna på framsätenas sidor är perfekta till förvaring av små saker.

Det enda som inte blivit större är miljöpåverkan. Bränsleförbrukning, CO2-utsläpp och vikt har minskats sett till föregångaren. Alla motorer är nya, uppfyller EU6 utsläppsstandard och kommer med funktioner som start-stopp-system, växelrekommendation och energiåtervinning som standard. Eller vad sägs om 3,4 liter per 100 km och ett CO2-utsläpp på 88g/km (1,4 TDI med 90 hk).

I oktober är det säljstart av miljöbilsalternativet Fabia GreenLine, en 1,4 TDI med 75 hk, den har ett utsläpp på endast 3,1 liter per 100 km och CO2-utsläpp på bara 82 g/km.

Skoda Sverige beräknar att sälja cirka 4 000 bilar per år jämnt fördelat mellan kombiversionen och vanliga Fabia. Bara under lanseringsmånaden i januari fick man in 549 ordrar. Priset då? Nya Fabia kostar från 129 900 kronor. För endast 3 900 kronor extra får man kombiversionen.

 

Så här säger pressen om nya Skoda Fabia:

”Stort bagage, smarta detaljer, många inredningsvarianter och hög säkerhet.”
Vi bilägare

”Lite större, lite snyggare.”
Feber.se

”Fy Fabian va’ bra!”
Auto Motor & Sport

”Priset är bra och andrahandsvärdet lär stå sig. Skoda Fabia är ett tryggt köp.”
Aftonbladet

”Nya Skoda Fabia briljerar i Euro NCAP:s krocktester.”
Expressen

Text: Carola Ålstig

Här hittar du flest Fabia-ägare i Sverige.