Besök www.skoda.se
Wow-känsla i nya Superb

Wow-känsla i nya Superb

Han brinner för att vara kreativ och göra livet enklare för bilförare. Det är egenskaper som gjort Marwan Khiat ansvarig för interiördesignen i nya Skoda Superb. Efter fyra års slit har han och kollegorna nått målet – en revolution med inbyggda paraplyer.

Du slår dig ner i sätet på en Skoda och tänker ”wow”. Något tilltalar dig, men det är omöjligt att sätta fingret på varför. Det är då som Marwan Khiat har lyckats.

De senaste fyra åren har han arbetat som interiördesigner på Skodas huvudkontor i Mladá Boleslav. Under hela den perioden har han och kollegorna haft 2015 i sikte, då de kunde visa världen vad de jobbat med – tredje generationen Superb.

– Det bästa med mitt jobb är att jag kan vara kreativ, kanske till och med provocerande. Det är också fascinerande att det som börjar med en skiss på en servett eller papperslapp några år senare är färdigt för massproduktion, säger Marwan Khiat.

Designteamet, där uppåt 70 personer ingått, har haft fria händer. Men det har ändå funnits ramar att hålla sig till.
– Man kan inte designa en Nokiatelefon så att den ser ut som en Appleprodukt. Likadant är det med bilar. Det finns ett dna, en särskild karaktär, att förhålla sig till när man designar en Superb.

Men att komma dit var ett långt och mödosamt arbete. För snart fyra år sedan gjordes de första skisserna. Till en början för hand, därefter i lera (skala 1:1) och med 3D-teknik. Tre förslag blev två, som sedan blev ett.

Då gick arbetet in i en 18 månader lång slutspurt. Som alltid handlade det mycket om det invecklade samarbetet – som ibland har karaktären av dragkamp – mellan designteamet och ingenjörerna. Att något är snyggt innebär inte nödvändigtvis att det är ergonomiskt. Eller ekonomiskt, för den delen.

Intresset för den nya bilen har byggts upp steg för steg genom små glimtar från arbetet. Förhandsrapporterna har talat mycket om att formspråket hos nya Skoda Superb ska uttrycka mer känslor än sina föregångare. Beskrivningarna har bjudit på utfästelser om en bil som ska vara: sofistikerad, elegant, diskret, dynamisk, modern och uttrycksfull.

Tomma ord för att ge mening åt ett arbete som alla utom designnördar med svarta polotröjor och spännande glasögon egentligen struntar i? Absolut inte, menar Marwan Khiat bestämt.

Visionära nyckelord fungerar som kreativa kolhydrater för designteamet och bidrar till att bygga upp det självförtroende som krävs för att våga ta nya vägar.
– Det där med känslor kan vara svårt att förklara, för de är så individuella. Men jag är övertygad om att design väcker något hos alla, även de som inte kan sätta fingret på det. För mig handlar det om att försöka skapa det där som gör att någon tittar på bilen och säger ”wow”.

Marwan Khiat är extra stolt över symmetrin, att designen ger samma upplevelse oavsett vilket säte man sitter i. Ett exempel är att varje passagerare själv kan ställa in temperatur och fläktar.

Bilen har givetvis också många simply clever-detaljer, som de små paraplyerna som finns i framdörrarna. Ett annat exempel är de små plastplupparna i botten på flaskhållaren, som tack vare friktionen gör att det bara krävs en hand för att skruva upp korken. Precis vad akuttörstiga förare behöver.

Marwan Khiat kan prata hur länge som helst om den tredje generationen Skoda Superb. Det blir lätt så för den som i flera år har arbetat stenhårt för att hålla deadline. Men det har varit mödan värd:
– Utan att överdriva tycker jag att det här är en revolutionerande modell. Det här är det bästa Skoda kan prestera just nu.

Han jämför med de exklusiva klädbutikerna på Champs-Elysées i Paris:
– Där skulle man aldrig visa upp 2009 års mode i skyltfönstren. Man vill i stället presentera var man står i dag, vad som är det absolut bästa man kan åstadkomma just nu. För mig är det likadant med vår nya Skoda Superb. Jag känner mig väldigt stolt och vill att alla ska se den.

Text: Andreas Utterström
Foto: Ivo Hercik och Skoda